דיון ומסקנות

דיון בדילמה 

שאלת המחקר שלי היא: האם הטענה בדבר הצפה של פרסום סמוי בתכניות ריאליטי בישראל נכונה?

היום כאשר אנו פותחים את הטלוויזיה אנו נחשפים לפרסום ממקורות רבים,עד למצב שהפרסום הפך לחלק בלתי נפרד מחיינו ,לכן בחרתי לבדוק טענה הזו.
השערת המחקר שלי היא שאכן הטענה נכונה שקיימת הצפה של פרסום סמוי בתכניות ריאליטי .
בשביל לבדוק האם הטענה נכונה החלטתי לחקור אותה בכך שצפיתי בתכניות ריאליטי שונות ובניתי טבלה בעלת הקריטריונים הבאים:
שם התכנית, מה מפורסם, כיצד מפורסם, עד כמה הפרסום בלט.

הנה מספר דוגמאות מהחקר שבצעתי:
בתכנית המירוץ למיליון- בפרק 31 מצאתי שיש 12 פרסומות סמויות. בתכנית המירוץ למיליון- בפרק 23 מצאתי שיש 7 פרסומות סמויות. בתכנית מאסטר שף- בפרק 22 מצאתי שיש 15 פרסומות סמויות. בתכנית מאסטר שף- בפרק 26 מצאתי שיש 13 פרסומות סמויות . בתכנית סודות מתוקים- בפרק "עוגות יומולדת נגד כוח המשיכה" מצאתי שיש 16 פרסומות סמויות.
בתכנית סודות מתוקים- בפרק "עוגיות פצצות שוקולד" מצאתי שיש 14 פרסומות סמויות.
בתכנית סודות מתוקים- בפרק "קינוח בראוניז מושחת" מצאתי שיש 11 פרסומות סמויות.
בתכנית המירוץ למיליון בפרק 31 הממצאים שעלו ופירוט המסקנות והתובנות הם:
בתכנית המירוץ למיליון הפרק 31 הממצאים שעלו הם:
הפרסום הסמוי שמאוד בלט בצורה משמעותית יותר מאחרים כאשר המתמודדים הציגו מוצרים או השתמשו בו בפרק זה.
בפרק זה קיימת מגמה בולטת של פרסום סמוי לחברות Under Armour
בתכנית זו קיימת שני סוגים של פרסומות והזכורים.
הראשון הוא הפרסום הסמוי שרואים רק את הלוגו של המותג בצורה "אקראית" כמו: LG הפלאפון שהופיע בצורה "אקראית" והוא לא היה חלק מהתוכן בפרק.
בנוסף, חטיף בריאות סלים דליס הוא לא היה חלק מהתוכן בפרק אלה הוא היה פרסומת סמויה. מישהו בעל אינטרס דאג שהחטיף יהיה שם. אנו לומדים זאת מכיוון שהמשתתפים מתמודדים בחוץ לארץ ואין שם את החטיף הזה, ברור שההפקה השתילה אותו.

הסוג השני של פרסום המוצג בפרק זה הוא התוכן שיווקי, כלומר, מותג שהוא חלק מהתכינת כמו: under armour- הבגדים של המתמודדים,התיק של המתמודדים- osprey, הקייאק במשימה- tracking, המתמודדים דיברו עם המשפחה דרך ה-skype.
כל אלה הם תוכן שיווקי כי הם מופעים בתור חלק מהתוכן, חלק מהמשימות.
בהקשר לעיל, אפשר להבין שבתכנית המירוץ למיליון יש זמן קצר של פרסום סמוי ביחס לזמן שכל פרק אורך.

בנוסף לכך, בפרק זה קיימים 4 הזכורים: קנדי קראש, בסלי ובמבה, האח הגדול והישרדות.
בתכנית המירוץ למיליון בפרק 23 הממצאים שעלו הם:
הפרסום הסמוי שמאוד בלט בצורה משמעותית יותר מאחרים הוא הפרסום הסמוי שהמתמודדים הציגו אותו או השתמשו בו.
בפרק זה קיימת מגמה בולטת של פרסום סמוי לחברה Under Armour.
בתכנית זו קיימת שני סוגים של פרסומות, הראשון הוא הפרסום הסמוי שרואים רק את הלוגו של המותג בצורה "אקראית" כמו:
שלט של בארגר קינג שהופיע ברחוב, טלפון שהופיעה בצורה אקראית ו לא היה קשור לתוכן.
הסוג השני של פרסום המוצג בפרק זה הוא בעצם התוכן השיווקי, כלומר מותג שהוא חלק מהתכינת כמו: הבגדים של המתמודדים- Under Armour, התיק של המתמודדים-Osprey, וחברת תנובה -שהופיעה בתור משימה והוצגה על האריזה של קוטג.

בתכנית מאסטר שף בפרק 22 הממצאים שעלו ופירוט המסקנות והתובנות הם:
בפרק זה קיימת מגמה בולטת של פרסום סמוי לחברות תפוחי אדמה דוד משה לטיגון ציפס וArcossteel.
בנוסף לכך מתוך החקר שבצעתי אפשר להבין כי יש הצפה של פרסום סמוי. מופיעה לנו פרסום סמוי לאורך כול הפרק בזמן קצר בין אחד לשני וזה יוצר מצב שאנחנו חשופים לפרסום סמוי לאורך כל הפרק.
בנוסף לכך אנו יכולים להבין כי הפרסום הסמוי שמאוד בלט בצורה משמעותית יותר מאחרים הוא המוצרים שהמתמודדים השתמשו בהם מספר פעמים לאורך הפרק.
בתכנית זו קיימת שני סוגים של פרסומות הראשון הוא הפרסום הסמוי שרואים רק את הלוגו של המותג בצורה "אקראית" כמו: סבון כלים פיירי- היה על כל שולחן בפינה בלי סיבה ברורה למה הוא שם מפני שהמתמודדים לא עושים כלים בזמן התכנית, לכן הוא פרסום סמוי כי הוא לא חלק מהתכנית כלומר הוא הופיעה בשביל לפרסם את המותג. המעמד לסכינים של Arcossteel ומעמד סכום ORIGINAL היו פרסום סמוי כי המתמודדים לא השתמשו בהפ הום סתם היו מונחים ליופי.
הסוג השני של פרסום המוצג בפרק זה התוכן שיווקי כלומר מותג שהוא חלק מהתוכינת כמו: התפוחי אדמה דוד משה לטיגון ציפס הם היו חלק בלתי נפרד מהתסריט. כל הפרק התבסס על המוצר, ומוצרי AEG תנור/קריים שהמתמודדים בשלו אתם, ומכונה לתיגון ציפס של Chromex.

בתכנית מאסטר שף פרק 26 הממצאים שעלו ופירוט המסקנות והתובנות הם:
בפרק זה קיימת מגמה בולטת מאוד לפרסום סמוי של חברת El Mago אפשר להבין ולחשוב אפילו שכול הפרק נועד בשביל לפרסם את החברה הזאת ולא בשביל להתחרות. הבישול בתכנית זו הפכה להיות משנית ואפילו נעלמה.
כל המתמודדים דיברו על התנור והציגו את הרגשות שהתנור מעלה בהם וגם השופטים הציגו את התנור למשך זמן ארוך בתחילת המשימה, התנור הוצג לאורך כל הפרק מזוויות צילום שונות, בסופו של דבר התכנית היתה מוצפת בפרסום סמוי לתנור במידה מאוד מוגזמת עד שזה היא נראה כמו מבזק פרסומות של שעה לתנור ולא תכנית בישול.
למרות הפרסום הסמוי המוגזם לתנור הם לא הסתפקו רק בזה והם פרסמו עוד 10 חברות במקביל.
גם בפרק זה של התכנית אפשר לראות שהופיעו מלא פרסומות סמויות למוצרים שונים בהפסקות קצרות וכאשר לא הופיעה פרסומת סמויה למוצר מסוים אז הופיע לנו הפרסומת של התנור. בתכנית זו קימות שני סוגים של פרסומות. הראשון הוא הפרסום הסמוי שרואים רק את הלוגו של המותג בצורה "אקראית".
הסוג השני של פרסום המוצג בפרק זה התוכן שיווקי כלומר מותג שהוא חלק מהתוכינת כמו: מוצרי בישול של מאסטר שף Kennweed , Arcossteel , AEG , Braun, El M ago, גבינת גד, אריזת שמרים.
כל אלה הם תוכן שיווקי כי המוצרים היו משולבים בתור חלק בלתי נפרד מהתכנית.

בשלושת הפרקים של התכנית סודות מתוקים של קרין גורן, הממצאים שעלו ופירוט המסקנות והתובנות הם:
בתכנית זו קיימת מגמה בולטת מאוד של פרסום סמוי לאין ספור מוצרים.
לדוגמא, בפרק שאורכו 11 וחצי דקות יש הצפה של פרסום סמוי בכל מקום. קרין גורן מפרסמת יותר 23 מוצרים, היא מדברת עליהם ומציגה אותם ומשתמשת בהם ורובם נמצאים כל הזמן ברקע.
אין ספק שהסיבה היחידה שהתכנית הזאת ממשיכה להתקיים זה בגלל הכסף ובגלל אינטרסים שיווקים. קרין גורן משתמשת בכול המוצרים בצורה מופרזת בכל הכמויות היא מגזימה ומעודדת את הצרכן להגזים גם בכמויות של כל מצור בכך היא גורמת לצרכן לצרוך יותר את המוצר שהיא מפרסמת.
למרות כל הפרסום הסמוי להרבה מאוד חברות שונות, החברה המובילה בכמות הפרסום הסמוי היא שופרסל. רב מוצרי הבישול שקרין גורן משתמשת בהם הם של חברת שופרסל.
לפי דעתי אם לא היתה כזאת כמות של פרסומות סמויות אורך הפרקים היו מתקצרים בלפחות חצי מהזמן שהם עכשיו בגלל כמות הפרסום הסמוי.

משלושת הפרקים של סודות מתוקים אפשר להבין כי קרין גורן מפרסמת תמיד את אותם חברות באופן קבוע ולפעמים מוסיפה ומפרסמת עוד מותגים אבל היא תמיד מפרסמת את אותם המותגים בתור בסיס.
אפשר גם להסיק כי התכנית מתקיימת רק בגלל כמות התוכן השיווקי שיש בתכנית בגלל הרווחים ובגלל הינטארסים.


המסקנה שלי היא שאכן יש הצפה של פרסום סמוי בתכניות ריאליטי.
לפי תוצאת המחקר שלי אפשר להבין שהטענה נכונה ,כלומר שהטלוויזה מוצפת בפרסום סמוי בתכניות ריאליטי .
יש תכניות שבהם יש כמות גדולה יותר של פרסום סמוי ויש תכניות שיש פחות, אבל גם בתכניות שיש כמות קטנה יותר של פרסום סמוי באופן יחסי עדין קיימת הצפה של פרסום סמוי בתכניות אלה.
בנוסף לכך, מתוך המחקר שלי אפשר להבין כי בתכניות בישול יש כמות גדולה יותר של פרסום סמוי מאשר בתכניות אחרות.


לפי דעתי חייב לשנות את המצב הזה כי הצופים בתכניות אלה חשופים למלא פרסומות סמויות וזה עלול להשפיע על ההחלטות של הצופים והם לא מודעים לכמות התוכן השיווקי שהם חשופים אליו. 

הנה מספר דוגמאות מתוך פורום כמה פרסום סמוי קיים בתוכניות הטלוויזיה? הרבה יותר ממה שחשבתם! .
מספר תגובות שמציגות שאין דרך לשנות את המצב כיום:

"כאשר אתה מבקשה מהמפרסם הסמוי להיות גלוי אתה למעשה מבקש ממנו את הבלתי אפשרי: אנשים מעבירים ערוץ בשניה שהפרסומת הגלויה מופיעה, אבל הם יראו את האח הגדול או כל *** שיש באותה שניה ויבלעו את זה עם הפרסומת הסמויה (ויש מלא) בתכנית. רצו בזמנו לאלץ את המפרסמים לרשום בגלוי (בתחתית או בלוגו כלשהו) כאשר יש פרסומת או תוכן שיווקי סמוי. רוצה לנחש מה הייתה התגובה שלהם ? רמז: מה ? זה לא הוגן, גם ככה אנשים מעבירים ערוצים. אם זה ככה אז נעביר את הפרסום למקום אחר שלא יכריח אותנו וכדומה. התוצאה ? גניזה של ההצעה לזמן בלתי מוגבל
פריחתו של השיווק הסמוי ניכר בעיקר בזבלה הריאליטי, שם ניתן להעביר לצופה כל מסר שירצו. מאסטר שף ? חומרי גלם ושופרסל, האח הגדול ? טרה, הישרדות ? מי שרואה שימצא ויעדכן.
האם אפשרי להפריד את החתול משכבת השמנת החדשה שמצא ? לא נראה לי, לא בקלות אם בכלל."

תגובה נוספת:
"יצא לי להיות עד לשיחות מכירה של חברות ההפקה שמוכרות את התוכן לזכיניות.  אם אתם מבינים, אז למעשה הזכיינית בכלל לא מכרה תוכן שיווקי, היא פשוט משלמת מאוד בזול (אם בכלל) על תכנים מחברות הפקה, ואלו, מרוויחות לא מהתוכן שהן מוכרות לזכיינית אלא מהתוכן השיווקי.
ככה, כל אחד מרוויח והזכייניות מסתתרות מאחורי זה שזה לא הן שמכרו תוכן שיווקי אלא הן אפילו לא יודעות איך התוכן השיווקי "נדחף" לתוך התוכן.  השאלות הן באמת קשות וברמה כמעט פילוסופית. חברות גדולות מאוד, בגאונות ממש, הצליחו לנכס לעצמן לא רק לוגו אלא אפילו צבע (כתום של אורנג', סגול של סלקום, משאית משלוחים חומה של UPS) אז גם אם לא עושים שום דבר בוטה, מספיק השימוש בצבע בגוון הנכון והקונוטציה היא בלתי נמנעת, כמו ב-KING OF QUEENS שנוהג במשאית משלוחים חומה אבל לא ממותגת UPS כמובן"



לסיכום:

אחרי שחקרתי את הנושא של פרסומות ופרסומות סמויות בריאליטי והתעניינתי ולאחר שקראתי מספר רב של מאמרים אני חושבת שכן הפרסומות הסמויות משפיעות מאוד על הצרכנים בגלל שהם פונים פעמים רבות אל הצד הרגשי או מושתלות בתוכניות בעלות רייטינג רב והם משפיעות יותר על הצופים בגלל שהצופים לא שמים לב שזה פרסום סמוי, לעומת זאת הפרסומות הרגילות כבר לא משפיעות הרבה על הצרכנים בגלל שהצופים כבר הפכו להיות אדישים לפרסומות מסוג זה או שהצרכנים קמים מהטלוויזיה בזמן שמוגדר פרסומות, או מנמיכים את הקול או שמזפזפים, לכן הם פיתחו שיטה חדשה שתשפיע יותר על הצופים וכעת הם משתיילים פרסומות סמויות בלי שנסים לב אליהם. בנוסף לכך קראתי מאמר נוסף שמאוד דומה לנושא הדילמה שלי שפורסם באתר FXP שמחזק את עמדתי שהפרסומות הסמויות  משפיעות בצורה רבה מאוד על הצופים בלי שהם ישימו לב אליו.


לסיום, הפרסומות הסמויות  משפיעות במידה רבה מאוד על הרגלי הקנייה שלנו.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה