במהלך השנים האחרונות בהם העמקתי ולמדתי על תקשורת וחברה, למדתי שפעמים רבות התקשורת מסתירה מאיתנו דברים רבים ולעיתים מציגה רק צד אחד בקונפליקט או בתמונה ולכן היא לא משקפת את המציאות אלא יוצרת אותה. התקשורת מושפעת רבות מהזכיינים ובעל המאה הוא בעל הדעה.כמו כן, התקשורת ומהדורות חדשות בפרט מעלות את השיח הציבורי לפי רצונה, אם התקשורת תתחיל לשדר סדרת כתבות על אודות מוצר מסויים או מותג, גם אנחנו ביום-יום נתחיל לדון באותם הנושאים שדיברו עליהם בחדשות ובתקשורת. בנוסף לכך, למדתי שכאשר אנחנו צופים בטלוויזיה אנחנו גם מושפעים ממנה בלי לדעת זאת והעיניים שלנו עמוסות בפרסום סמוי שנכנס אליינו לתת מודע ולכן אנחנו כל הזמן מושפעים מצפייה בטלוויזיה. תוכניות אראליסטיות מסממות אותנו וגורמות לנו לחשוב דברים לא נכונים כפי שהם רוצים. דבר נוסף שלמדתי במהלך השיעורים הוא שלתקשורת יש כח רב שלפעמים לא מנוצל למטרות טובות, התקשורת יכולה להרים אנשים וביום אחד להפיל אותם. רב האנשים מאמינים לכל מה שימכרו להם בטלוויזיה ולא בודקים אם המידע הוא נכון.
למדתי שלכל ניסוח בתקשורת יש עמדה פוליטית מאחוריו וגם איך לבקר את המדיה.
לבסוף, למדתי להסתכל על תוכניות בריאליטי בעין קצת אחרת וביקורתית.
דעתי על שיטת הלימוד היא שהלימוד בצורה הזאת היא מאוד טובה ומעניינת, דרך עבודת המחקר למדתי הרבה דברים חדשים ומעניינים. כמו כן, כל ההתנסות בעבודה עם בלוגים ובאינטרנט מפתח את הכישורים הטכנולוגים שלי.
שיטת הלימוד היא טובה, אני זוכרת את מה שלמדתי לטווח ארוך יותר כי אני לא לומדת למבחן ויום לאחר המבחן כבר החומר הוא היסטוריה. קישור החומר לאקטואליה ולמה שקורה היום תורמת ללימוד החומר, זאת למידה משמעותית הרבה יותר מאשר לענות על מבחן מודפס ולסמן עליו וי. במאך השנה ובעבודת הגמר נתקלתי בבעיות רבות בגלל הכושי שלי בכתיבה יש לי ארבה שגיעות כתיב אז נעזרתי באחי הגדול בנוסף לכך עבדתי על המתלה בשיעורי התיקשורת אז ליאור עזר לי גם לנסך את הדברים בדורה התובה ביותר והקשבתי לכול הערות של ליאור ותיקנתי ו ניסיתי להסות את העבודה בצורה הכי תובה.
לפעמים היא לי קשה לעמוד במועד האגש של המתלות אבל מצאתי פתרונות והגשתי את המתלות באזמן (נשערתי ימים ערוכים בבית ספר).
בסופו של דבר מאוד מעמנתי מישיעורי התקשורת והמתלות למרות הכשיים,נהנתי מי להכין את הכתבה.לערוך, לעבוד עם הדרייב והבלוגר
ללמוד כצת על פוליטיקה.
לפעמים היא לי קשה לעמוד במועד האגש של המתלות אבל מצאתי פתרונות והגשתי את המתלות באזמן (נשערתי ימים ערוכים בבית ספר).
בסופו של דבר מאוד מעמנתי מישיעורי התקשורת והמתלות למרות הכשיים,נהנתי מי להכין את הכתבה.לערוך, לעבוד עם הדרייב והבלוגר
ללמוד כצת על פוליטיקה.
נושא העבודה שלי הוא פרסום סמוי בתוכניות
ריאליטי.
הדילמה שלי היא פרסום סמוי כלי פרסום לגיטימי או מניפולציה על צרכני התקשורת?.
נושא זה חשוב בעיני בגלל שקיימת חשיפה רבה לפרסומות סמויות בזמן צפיה בתוכניות ריאליטי ואנחנו לא יכולים לבחור האם אנחנו רוצים לראות אותם או לא רוצים כי הם מושתלים לנו בתור חלק מפרק וזה משאיר אותנו צרכני התקשורת ללא אפשרות בחירה.
שאלת המחקר שלי היא האם הטענה בדבר הצפה של פרסום סמוי בתוכניות ריאליטי בישראל נכונה?
הבעיה הנובעת משאלה זו היא שאני לא יכולה לבדוק את כול תוכניות הריאליטי בישראל אלה חלק קטן מהם ולכן הממצאים שלי לא ישקפו את כל תוכניות הריאליטי בישראל.
בעבודתי בדקתי את כמות הפרסומות הסמויות בתוכניות ריאליטי,כיצד הם מפורסמים והאם הם בולטים הוא לא.
הממצאים והתובנות העיקריים שמצאתי בתוכנית המירוץ למיליון הם:
הפרסום הסמוי שבלט בצורה משמעותי הוא הפרסום שהמתמודדים הציגו אותו או השתמשתו בו.
בנוסף קיימת מגמה בולטת של פרסום סמוי לחברת Under Armour.
גם שמתי לב שאפילו הזכר של חברה מסוימת יכולה גם היא להיות פרסום כי זה מעלה לנו אסוציאציה למוצר של אותה חברה, מתוך זה אפשר להבין כי כיום המותגים הפכו להיות חלק בלתי נפרד מהשיח הציבורי ובכך רואים את חוזקתם של המותגים.
הממצאים והתובנות העיקריים בתוכנית מאסטר שף הם:
ניתן לראות כי יש מגמה בולטת של פרסום סמוי לחברת Arcosstell ובכול פרק קיימת הדגשה מאוד בולטת למוצר שונה.
הממצאים והתובנות העיקריים בתוכנית סודות מתוקים הם:
בכול הפרקים ניתן לראות הצפה מופרזת של תוכן שיווקי. זה בא לידי ביטוי בכך שבכול מקום ובכול זווית צילום יש ים של מוצרים שונים ובנוסף לכך קיימת מגמה בולטת של תוכן שיווקי לחברת שופרסל.
כאשר התחלתי את העבודה חשבתי כי הטענה בדבר הצפה של הפרסום הסמוי נכונה, כאשר בדקתי את הטענה הופתעתי לרעה וגיליתי שיש הרבה יותר פרסום סמוי ממה שחשבתי.
במהלך העבודה שלי הפקתי תובנות אזרחיות רבות כגון: לא קיימת דמוקרטיה בנושא של הפרסומות סמויות, הערוצים שבהם משודרות הפרסומות הסמויות גורמות לאנשים לצפות בפרסומות ולא נותנות להם את זכות הבחירה האם הם רוצים לראות את הפרסומת או לא רוצים לראות אותה. הפרסומות מושתלות כחלק מתסריט העלילה ובכך גורמות לאנשים לראות את הפרסומת הסמויה גם אם הם לא רוצים.
לפי דעתי שימוש בפרסומות סמויות זו דרך מניפולטיבית לפרסם את המוצר כי אנחנו כופים על צרכן התקשורת לראות את הפרסום, אך לעומת זאת לפי דעתי פרסום סמוי הוא דבר הכי חשוב לכול תוכנית ריאליטי כי הפרסומות מכניסות כסף רב לערוץ שהם מפורסמים בו וגם עוזרים לחברה עצמה לעלות את המכירות.
כיום החברות נמצאות בבעיה כי במבזקי הפרסומות אנשים מזפזפים לערוצים אחרים ולא צופים בפרסומת לכן הם נאלצים לפרסם את עצמם בעזרת הפרסום הסמוי. כך שכנראה תופעת הפרסום הסמוי לא תעלם מהמסכים.
הדילמה שלי היא פרסום סמוי כלי פרסום לגיטימי או מניפולציה על צרכני התקשורת?.
נושא זה חשוב בעיני בגלל שקיימת חשיפה רבה לפרסומות סמויות בזמן צפיה בתוכניות ריאליטי ואנחנו לא יכולים לבחור האם אנחנו רוצים לראות אותם או לא רוצים כי הם מושתלים לנו בתור חלק מפרק וזה משאיר אותנו צרכני התקשורת ללא אפשרות בחירה.
שאלת המחקר שלי היא האם הטענה בדבר הצפה של פרסום סמוי בתוכניות ריאליטי בישראל נכונה?
הבעיה הנובעת משאלה זו היא שאני לא יכולה לבדוק את כול תוכניות הריאליטי בישראל אלה חלק קטן מהם ולכן הממצאים שלי לא ישקפו את כל תוכניות הריאליטי בישראל.
בעבודתי בדקתי את כמות הפרסומות הסמויות בתוכניות ריאליטי,כיצד הם מפורסמים והאם הם בולטים הוא לא.
הממצאים והתובנות העיקריים שמצאתי בתוכנית המירוץ למיליון הם:
הפרסום הסמוי שבלט בצורה משמעותי הוא הפרסום שהמתמודדים הציגו אותו או השתמשתו בו.
בנוסף קיימת מגמה בולטת של פרסום סמוי לחברת Under Armour.
גם שמתי לב שאפילו הזכר של חברה מסוימת יכולה גם היא להיות פרסום כי זה מעלה לנו אסוציאציה למוצר של אותה חברה, מתוך זה אפשר להבין כי כיום המותגים הפכו להיות חלק בלתי נפרד מהשיח הציבורי ובכך רואים את חוזקתם של המותגים.
הממצאים והתובנות העיקריים בתוכנית מאסטר שף הם:
ניתן לראות כי יש מגמה בולטת של פרסום סמוי לחברת Arcosstell ובכול פרק קיימת הדגשה מאוד בולטת למוצר שונה.
הממצאים והתובנות העיקריים בתוכנית סודות מתוקים הם:
בכול הפרקים ניתן לראות הצפה מופרזת של תוכן שיווקי. זה בא לידי ביטוי בכך שבכול מקום ובכול זווית צילום יש ים של מוצרים שונים ובנוסף לכך קיימת מגמה בולטת של תוכן שיווקי לחברת שופרסל.
כאשר התחלתי את העבודה חשבתי כי הטענה בדבר הצפה של הפרסום הסמוי נכונה, כאשר בדקתי את הטענה הופתעתי לרעה וגיליתי שיש הרבה יותר פרסום סמוי ממה שחשבתי.
במהלך העבודה שלי הפקתי תובנות אזרחיות רבות כגון: לא קיימת דמוקרטיה בנושא של הפרסומות סמויות, הערוצים שבהם משודרות הפרסומות הסמויות גורמות לאנשים לצפות בפרסומות ולא נותנות להם את זכות הבחירה האם הם רוצים לראות את הפרסומת או לא רוצים לראות אותה. הפרסומות מושתלות כחלק מתסריט העלילה ובכך גורמות לאנשים לראות את הפרסומת הסמויה גם אם הם לא רוצים.
לפי דעתי שימוש בפרסומות סמויות זו דרך מניפולטיבית לפרסם את המוצר כי אנחנו כופים על צרכן התקשורת לראות את הפרסום, אך לעומת זאת לפי דעתי פרסום סמוי הוא דבר הכי חשוב לכול תוכנית ריאליטי כי הפרסומות מכניסות כסף רב לערוץ שהם מפורסמים בו וגם עוזרים לחברה עצמה לעלות את המכירות.
כיום החברות נמצאות בבעיה כי במבזקי הפרסומות אנשים מזפזפים לערוצים אחרים ולא צופים בפרסומת לכן הם נאלצים לפרסם את עצמם בעזרת הפרסום הסמוי. כך שכנראה תופעת הפרסום הסמוי לא תעלם מהמסכים.
![]() |
פרסום סמוי לחברת Under Armour |
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה